Unde se depune declaraţia privind beneficiarul real ? Se depune la ONPCSB?
NU, declaraţia privind beneficiarul real NU se depune la ONPCSB, ci aceasta se depune, conform prevederilor art. 19 alin.(5) din Legea nr. 129/2019, EXCLUSIV la:
- OFICIUL NAȚIONAL AL REGISTRULUI COMERȚULUI, pentru persoanele juridice care au obligația de înmatriculare în registrul comerțului;
- MINISTERUL JUSTIȚIEI, pentru asociații și fundații;
- AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ, în cazul fiduciilor sau construcțiilor juridice similare acestora.
PRECIZARE:
Potrivit dispozițiilor art. 20 din Legea nr. 129/2019, organizarea si funcționarea registrelor centrale prevăzute la art. 19 alin. (5) se reglementează prin acte emise de autoritățile care le gestionează (ONRC, Ministerul Justiției, ANAF).
Cine are obligația depunerii declaraţiei privind beneficiarul real ?
Au obligația depunerii declaraţiei privind beneficiarul real:
- persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului;
- asociațiile și fundațiile înființate în baza O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare;
- fiduciile și construcțiile juridice similare acestora.
Când depun declaraţia privind beneficiarul real persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului?
Persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului depun declaraţia privind beneficiarul real:
SUPLIMENTAR faţă de situațiile prevăzute la lit. a) și b), DOAR / EXCLUSIV persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului CARE au în structura acţionariatului entităţi înmatriculate/înregistrate şi/sau care au sediul fiscal în JURISDICȚIILE PREVĂZUTE la art. 56 alin. 1 indice 3 din Legea nr. 129/2019 depun declaraţia privind beneficiarul real ANUAL (VEZI întrebarea numărul I.4. de mai jos !).
Cine are obligația de a depune ANUAL declaraţia privind beneficiarul real și care este termenul pentru depunerea acestei declarații anuale ?
Potrivit modificărilor aduse Legii nr. 129/2019 prin Legea nr. 315/2021, obligația depunerii ANUAL a declaraţiei privind beneficiarul real (obligație SUPLIMENTARĂ faţă de obligaţia prevăzută la art. 56 alin.(1) din Legea nr. 129/2019) NU revine TUTUROR persoanelor juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, CI DOAR acelora care au în structura acţionariatului entităţi înmatriculate/înregistrate şi/sau care au sediul fiscal în URMĂTOARELE JURISDICȚII:
Depunerea declaraţiei ANUALE privind beneficiarul real se face în termen de 15 zile de la aprobarea situaţiilor financiare anuale.
Unde pot fi găsite informațiile cu privire la jurisdicţiile necooperante din punct de vedere fiscal, la jurisdicţiile cu grad înalt de risc de spălare a banilor şi/sau de finanţare a terorismului şi la jurisdicţiile aflate sub monitorizarea organismelor internaţionale relevante pentru risc de spălare a banilor/finanţare a terorismului ?
Informațiile cu privire la cele trei categorii de jurisdicții pot fi consultate pe site-ul Oficiului, la rubrica ”LINK-URI UTILE”.
Regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat mai sunt EXCEPTATE de la obligația depunerii declaraţiei privind beneficiarul real la Oficiul Național al Registrului Comerțului ?
NU, regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale, precum și societăţile deţinute integral sau majoritar de stat NU mai sunt EXCEPTATE de la obligația depunerii declaraţiei privind beneficiarul real la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ca urmare a modificărilor aduse Legii nr. 129/2019 prin OUG nr. 123/2022).
Prin urmare, TOATE persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, FĂRĂ EXCEPȚIE, au respectiva obligație.
O societate înființată ANTERIOR intrării în vigoare a Legii nr. 129/2019 (iulie 2019) NU a depus NICIO DECLARAȚIE privind beneficiarul real, trebuie să depună vreo declarație ?
O societate înființată ANTERIOR intrării în vigoare a Legii nr. 129/2019 (iulie 2019) ARE OBLIGAȚIA de a depune o declaraţie privind beneficiarul real, pe care o ACTUALIZEAZĂ ori de câte ori intervine o MODIFICARE privind beneficiarul real sau datele de identificare ale beneficiarului real.
O societate care a depus cel puţin o declaraţie privind beneficiarul real ULTERIOR datei de intrare în vigoare a Legii nr. 129/2019 (iulie 2019), trebuie să mai depună o ”NOUĂ” declarație ?
O societate care a depus cel puţin o declaraţie privind beneficiarul real ULTERIOR datei de intrare în vigoare a Legii nr. 129/2019 (iulie 2019), va depune o ”NOUĂ” declarație DOAR în situația în care intervine o MODIFICARE privind beneficiarul real sau datele de identificare ale beneficiarului real (și cu CONDIȚIA să NU se regăsească în categoria persoanelor juridice prevăzute la art. 56 alin. 1 indice 3 din această lege. În situația în care se regăsește în categoria antemenționată, va depune ȘI ANUAL declaraţia privind beneficiarul real - VEZI întrebarea numărul I.4. de mai sus ! ).
Pentru asociații și fundații există vreo EXCEPȚIE legală explicită de la obligația depunerii declaraţiei privind beneficiarul real ?
Sunt EXCEPTATE de la obligaţia depunerii declaraţiei privind beneficiarul real, potrivit art. 34 indice 4 alin. 1 indice 1 din OG nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările și completările ulterioare:
Asociațiile de proprietari au obligația depunerii declaraţiei privind beneficiarul real ?
Asociațiile de proprietari sunt reglementate de Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor și NU au obligația de declarare a beneficiarului real prevăzută de O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare.
Cine sunt, în opinia ONPCSB, beneficiarii reali ai unei societăți, având în vedere următoarea situație: ... (se prezintă, foarte detaliat – de către persoana care formulează întrebarea - situații mai mult sau mai puțin complicate referitoare la asociații sau acționarii unei societăți) ?
Potrivit dispozițiilor art. 56 alin.(4) din Legea nr. 129/2019, ”Declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali, respectiv numele, prenumele, data şi locul naşterii, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, cetăţenia, domiciliul sau reşedinţa, precum şi modalităţile în care se exercită controlul asupra persoanei juridice” (sublinierea noastră).
Față de textul normativ redat anterior, se poate constata că este atributul reprezentantului legal al persoanei juridice căreia îi incumbă obligația de declarare (pe proprie răspundere) a beneficiarilor reali de a stabili acești beneficiari (acesta cunoscând în concret situația juridică a respectivei persoane juridice), având în vedere atât dispozițiile art. 4 alin.(2) lit. a) din Legea nr. 129/2019, cât și definiția generală prevăzută la art. 4 alin.(1).
În contextul celor expuse anterior, precizăm faptul că, pentru a veni în sprijinul entităților cărora le incumbă obligația de identificare a beneficiarilor reali, ONPCSB a publicat pe site-ul său, www.onpcsb.ro (la rubrica ”Ghiduri, programe instruire” – subrubrica ”Ghiduri, manuale”), ”Ghidul de identificare a beneficiarilor reali”, care conține informații generale, prevederi legale, precum și modalități concrete și practice, aplicate, de identificare a beneficiarilor reali, ghid care se constituie într-un instrument orientativ și util pentru entitățile raportoare în îndeplinirea obligației de identificare atât a beneficiarilor reali proprii, cât și a beneficiarilor reali ai clienților lor, în procesul mai amplu de cunoaștere a clientelei.
Care sunt entităţile raportoare ce intră sub incidența Legii nr. 129/2019 ?
Intră sub incidenta Legii nr. 129/2019 următoarele entităţi raportoare, conform prevederilor art. 5 alin.(1) din actul normativ antemenţionat:
g1) furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale şi monede fiduciare;
g2) furnizorii de portofele digitale;
Cine are obligația de a desemna una sau mai multe persoane cu responsabilităţi în aplicarea Legii nr. 129/2019 ?
Obligația de a desemna una sau mai multe persoane cu responsabilităţi în aplicarea Legii nr. 129/2019 o au DOAR entitățile raportoare (și NU TOATE societățile !), cu EXCEPȚIA persoanelor fizice şi persoanelor fizice autorizate ce au calitatea de entitate raportoare (astfel cum se prevede la art. 23 alin.(1) și (4) din respectiva lege).
Cum îndeplinesc entitățile raportoare obligaţia de desemnare a persoanei cu responsabilităţi în aplicarea Legii nr. 129/2019 ?
Obligaţia de desemnare a unei persoane cu responsabilităţi in aplicarea Legii nr. 129/2019 se îndeplineşte de către entitățile raportoare prin întocmirea unui document, cu precizarea naturii si limitelor responsabilităţilor încredinţate, cu aprobarea conducerii respectivei entităţi. Documentul întocmit in acest sens SE PĂSTREAZĂ LA SEDIUL entităţii raportoare și NU se transmite către ONPCSB.
Obligația de desemnare a unei persoane cu responsabilități în aplicarea Legii nr. 129/2019 trebuie îndeplinită de către entităţile menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din legea antemenționată ȘI pentru clienții proprii (care au calitatea de entități raportoare) ?
Obligația de desemnare a unei persoane cu responsabilități în aplicarea Legii nr. 129/2019 trebuie îndeplinită de ÎNSUȘI CLIENTUL căruia îi revine respectiva obligație (bineînțeles în situația în care acesta are calitatea de entitate raportoare), ȘI NU de către auditorul, expertul contabil, contabilul autorizat, evaluatorul autorizat, consultantul fiscal sau persoana care acordă consultanţă financiară, de afaceri sau contabilă.
Cum se aplică excepţia prevăzută la art. 23 alin. (4) din Legea nr. 129/2019 (persoanele fizice si persoanele fizice autorizate care au calitatea de entitate raportoare sunt exceptate de la obligaţia desemnării unei persoane cu responsabilități în aplicarea legii) ?
Persoanele fizice si persoanele fizice autorizate, care au calitatea de entităţi raportoare, NU au obligaţia desemnării unei persoane cu responsabilități în aplicarea Legii nr. 129/2019, DAR au TOATE CELELALTE obligaţii prevăzute în respectiva lege.
Persoana desemnată cu responsabilităţi în aplicarea Legii nr. 129/2019 poate fi orice persoană ?
Având în vedere dispozițiile art. 23 alin.(1) și (3) din Legea nr. 129/2019, precum și cele ale art. 5 alin.(4) lit. b) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019, pentru entităţile raportoare supravegheate şi controlate de Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, aprobate prin Ordinul președintelui ONPCSB nr. 37/2021, potrivit cărora persoanele menționate la art. 23 alin.(1) din Legea nr. 129/2019 se desemnează ”în urma unei testări care să confirme că sunt potrivite şi competente pentru a îndeplini atribuţiile respective, testare ce va fi reluată ori de câte ori se modifică Legea sau legislaţia secundară din domeniul de referinţă”, apreciem că persoana desemnată trebuie să cunoască legislația în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului, precum și activitatea entităţii care a desemnat-o și să aibă acces direct și în timp util la documentele acesteia, astfel încât să îndeplinească în mod corespunzător şi în termenele legale responsabilităţile stabilite în aplicarea legii precizate anterior.
Care sunt obligațiile de raportare ale entităţilor raportoare, conform Legii nr. 129/2019 ?
PRECIZARE:
Raportarea tranzacțiilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, nu exclude și raportarea acestora ca tranzacții suspecte, dacă există indicatori de suspiciune, conform art. 6 din lege.
În situaţia în care tranzacțiile în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sunt derulate prin intermediul unei instituţii de credit sau financiare, se mai impune raportarea respectivelor tranzacții și de către clientul instituţiei de credit sau financiare ?
În situaţia în care tranzacțiile în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sunt derulate prin intermediul unei instituţii de credit sau financiare, obligaţia de raportare revine EXCLUSIV acesteia (NU și clientului instituţiei de credit sau financiare - astfel cum se prevede la art. 7 alin.(2) din Legea nr. 129/2019).
Care este termenul pentru transmiterea către Oficiu a rapoartelor care NU prezintă indicatori de suspiciune, prevăzute la art. 7 alin. (1), (3) şi (5) din Legea nr. 129/2019 ?
Rapoartele pentru tranzacţiile care NU prezintă indicatori de suspiciune, prevăzute la art. 7 alin. (1), (3) şi (5) din Legea nr. 129/2019, se transmit Oficiului în cel mult 3 zile lucrătoare de la momentul efectuării tranzacţiilor.
Cum transmit entităţile raportoare rapoartele prevăzute la art. 6 şi art. 7 din Legea nr. 129/2019 ?
Entităţile raportoare au obligaţia de a transmite Oficiului rapoartele prevăzute la art. 6 şi art. 7 din Legea nr. 129/2019 NUMAI ÎN FORMAT ELECTRONIC, prin canalele puse la dispoziţie de către acesta, în FORMA ŞI CONŢINUTUL stabilite prin Ordinul președintelui ONPCSB nr. 14/2021 pentru aprobarea formei şi conţinutului rapoartelor prevăzute la art. 6 şi 7 din Legea nr. 129/2019 şi a metodologiei de transmitere a acestora” (formatele rapoartelor și instrucțiunile de completare ale acestora se regăsesc pe site-ul instituției, la rubrica ”Raportare on-line” - subrubrica ”Formate”).
PRECIZARE:
Pentru a transmite rapoartele ÎN FORMAT ELECTRONIC, entităţile raportoare TREBUIE SĂ OBȚINĂ UN CONT în Sistemul Electronic de Transmisie Date (SETD) (cont de raportor sau cont de raportor on-line), sens în care vor urma etapele precizate pe site-ul instituției, la rubrica ”Raportare on-line” - subrubrica ”Raportare on-line”, precum și în Ordinul președintelui ONPCSB nr. 47/2021 pentru aprobarea Regulamentului privind înregistrarea entităţii raportoare în evidenţele ONPCSB, ordin care poate fi vizualizat la rubrica ”Legislație” - subrubrica ”Alte acte normative importante în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului”.
Obligaţia de raportare către Oficiu a tranzacţiilor în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, efectuate de către clienții entităţilor menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, revine acestor entități sau clienților lor (bineînțeles în situația în care aceștia din urmă sunt entități raportoare) ?
Raportarea către Oficiu a tranzacţiilor în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, efectuate de către clienții entităţilor menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, revine CLIENȚILOR ÎNȘIȘI (bineînțeles în situația în care aceștia sunt entități raportoare) și NU auditorilor, experţilor contabili, contabililor autorizaţi, evaluatorilor autorizaţi, consultanţilor fiscali sau persoanelor care acordă consultanţă financiară, de afaceri sau contabilă.
PRECIZARE:
În situația în care, din verificările realizate cu privire la activitățile clienților proprii, rezultă indicatori de suspiciune conform art. 6 din lege, entităţile menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 au obligația transmiterii unui raport de tranzacții suspecte.
Cine efectuează auditul prevăzut la art. 24 alin.(2) din Legea nr. 129/2019 ? E obligatoriu ca acest audit să fie efectuat de către auditorii financiari sau poate fi efectuat și de alte persoane ?
Funcția de audit în scopul testării politicilor, normelor interne, mecanismelor şi procedurilor de administrare a riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului (prevăzută la art. 24 alin.(2) din Legea nr. 129/2019) se realizează de către un profesionist care are cunoștințe temeinice în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului și care este din afara entității raportoare auditate (”independent” față de această entitate).